462 Pålgård

Företagets garantiInformation

Konsumentköplagen gäller

  • Försäljning av varor med eller utan digitalt innehåll, till exempel livsmedel, kläder, mobiltelefoner och bilar. Lagen gäller alla varor, även begagnade varor och varor som säljs till sänkt pris.
  • Digitalt innehåll och digitala tjänster, som e-böcker och streamingtjänster.
  • Byte av varor.
  • Beställning av en vara som ska tillverkas, till exempel en specialbyggd båt.

Vad räknas som fel på en vara eller digitalt innehåll?

En vara är felaktig, bland annat om:

  • Den inte fungerar.
  • Den inte stämmer överens med vad företaget och kunden har avtalat om, till exempel vad gäller mängd eller kvalitet.
  • Vi på företaget inte har tillhandahållit digitalt innehåll eller en digital tjänst i den senaste versionen, och annat inte avtalats.
  • Vi på företaget har installerat varan och installationen är felaktig.
  • Den på något sätt avviker från vad kunden har haft anledning att räkna med.

Vid fel ska du reparera eller erbjuda en likvärdig vara

Om det är fel på en vara eller ett digitalt innehåll är vi på företaget skyldig att i första hand avhjälpa felet eller erbjuda kunden omleverans. Kunden har rätt att hålla inne den del av betalningen som motsvarar felet. I andra hand kan du erbjuda kunden prisavdrag eller ersättning för att själv rätta till felet. Om felet inte är ringa kan kunden ha rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Det är företaget som ska visa att felet är ringa, det vill säga av liten betydelse. Om felet har orsakat skada har kunden rätt till ersättning.

Garanti lämnas på alla elektronik saker, dator, plattor mobiler, tv saker som säljs 12 mån. Avräkning kan komma att ske beroende på när händelsen sker.

Kundens rättigheter vid försenad leverans

Om en vara eller ett digitalt innehåll levereras senare än den dag som ni har avtalat om har kunden rätt att

  • hålla inne betalning
  • kräva att företaget levererar
  • häva köpet om förseningen är av stor betydelse för kunden
  • begära skadestånd.

Ersättning för kostnader vid avbeställning

Kunden har alltid rätt att avbeställa en vara eller ett digitalt innehåll innan leverans. Om företaget har haft kostnader i samband med beställningen har företaget rätt att kräva kunden på ersättning.